1. Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian.
2. Melaksana simulasi pengajaran dalam talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan tapak pembelajaran.
Pembelajaran Dalam dan Luar Talian dengan Menggunakan Tapak dan Laman Web Pembelajaran.
§ Murid-murid gemar untuk menggunakan komputer dan internet.
§ Sifat sebegini yang dimiliki oleh murid wajar diambil kesempatan oleh guru untuk menggunakannya dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah rendah.
§ Untuk membantu guru supaya senang untuk mengunjungi laman yang berkenaan di internet, maka guru perlu menyimpan rekod penerokaan mereka dalam bentuk Fail Internet dan juga Katalog Alamat Internet.
§ Guru boleh menggunakan laman web yang berkenaan untuk digunakan sebagai bahan pengajaran.
§ Langkah penggunaan laman web adalah seperti berikut:
Ø Tentukan objektif pengajaran yang hendak dicapai
Ø Guru menjelaskan tugasan yang perlu murid lakukan
Ø Minta murid melayari laman web yang disediakan
Ø Murid melaksanakan tugasan yang diberikan dan melaporkannya dengan menggunakan alat pengarangan elektronik
Ø Guru membuat kesimpulan.
Melaksanakan Simulasi Pengajaran Dalam Talian
LANGKAH 1 :
§ Guru mengakses internet dan membuka portal pendidikan untuk pembelajaran.
§ Lihat contoh portal pendidikan di bawah :
LANGKAH 2 :
§ Guru akan memilih tatabahasa yang hendak diajar pada hari tersebut dan mengikut sukatan pelajaran.
§ Contohnya guru tersebut memilih untuk mengajar golongan kata pada hari tersebut, maka guru akan klip pada kata kerja.
§ Lihat contoh di bawah selepas perkataan kata kerja diklik :
LANGKAH 3 :
§ Guru akan megajar kata kerja berdasarkan apa yang terdapat di portal pendidikan tersebut.
§ Guru akan memberikan beberapa contoh kata nama serta menyuruh murid-murid memberi contoh kata nama.
LANGKAH 4 :
§ Selepas itu, guru akan memberikan latihan kepada murid-murid.
§ Guru boleh menggunakan latihan yang terdapat di dalam portal pendidikan tersebut.
§ Lihat contoh di bawah :
LANGKAH 5 :
§ Guru akan klik pada perkataan latihan 1.
§ Lihat contoh di bawah selepas latihan 1 diklik :
§ Guru boleh memanggil murid-murid untuk menjawab soalan-soalan latihan yang terdapat di portal pendidikan ini.
§ Akhir sekali guru akan memberi kerja iaitu menyalin soalan di dalam buku latihan.
Melaksana Simulasi Pengajaran Dalam Talian Dan Luar Talian Dengan Menggunakan Laman Web Dan Tapak Pembelajaran
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 1
Tarikh : 26 Mac 2012
Masa : 0845-0945 (60 minit)
Tahun : Tahun 1 Bendahara
Tema : Kesihatan dan Kebersihan
Tajuk Pelajaran : Tiada Aedes Tiada Denggi
Bilangan Murid : 30 orang
Standard Kandungan : 1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
Standard Pembelajaran : 1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat tunggal.
Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
i. Membina 3 ayat tunggal berdasarkan gambar.
ii. Mengetahui dan menceritakan 5 cara menghapuskan tempat pembiakan aedes.
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
i. Bercerita berdasarkan video
ii. Membina ayat secara berkumpulan dan individu
iii. Lembaran Kerja
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah melihat nyamuk aedes
Pengisian Kurikulum :
i. Ilmu - Pendidikan Sivik, Pendidikan Kesihatan
ii. Nilai - kerjasama, tanggungjawab, berbudi bahasa
ENT :
i. Kemahiran Berfikir - menjana idea untuk membina ayat tunggal
ii. Kemahiran Belalajar Cara Belajar – belajar secara berkumpulan
iii. Kontekstual – kebersihan persekitaran rumah
iv. Kecerdasan Pelbagai – interpersonal, verbal-linguistik, intrapersonal
EMK : Inovasi dan Kreativiti
Sistem Bahasa : Ayat Tunggal
Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran :
Video, LCD, Lembaran Kerja, Gambar
LANGKAH/ MASA | KANDUNGAN | AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN | CATATAN |
Set Induksi (5 minit) | Gambar mangsa demam denggi | 1. Murid melihat gambar. 2. Mengaitkan dengan tajuk Tiada Aedes Tiada Denggi. | BBB: Gambar 1,LCD ENT: Kontekstual |
Langkah 1 (10 minit) | Kitaran hidup nyamuk aedes | 1. Murid melihat dan memahami kitaran hidup nyamuk aedes. 2. Murid membina 3 ayat tunggal berdasarkan gambar kitaran nyamuk. 3. Beberapa orang murid membentangkan ayat. | BBB: Gambar 2,LCD Tatabahasa: ayat tunggal ENT: Kemahiran berfikir, verbal-linguistik |
Langkah 2 (10 minit) | Tayangan video Hapuskan Tempat Pembiakan Aedes kepada murid. | 1. Murid menonton tayangan video. 2. Murid menceritakan kembali mengenai tempat aedes membiak berdasarkan video yang ditonton kepada rakan. 3. Beberapa murid menceritakan kembali mengenai video yang ditonton di hadapan kelas. | BBB: Video, LCD ENT: Verbal Linguistik, interpersonal Nilai: Kerjasama, berbudi bahasa Ilmu: Pen. Kesihatan dan Sivik |
Langkah 3 ( 15 minit) | Berbincang secara berkumpulan. | 1. Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan. 2. Setiap kumpulan diminta berbincang mengenai 5 cara untuk mengahapuskan tempat pembiakan aedes berdasarkan gambar yang diberi. 3. Secara berkumpulan, murid diminta menceritakan tentang cara-cara menghapuskan aedes secara bergilir-gilir menggunakan ayat tunggal. (seorang murid satu cara) | EMT: Kreativiti ENT: Kemahiran Belajar, verbal-linguistik BBB: Gambar 3 Nilai: tanggungjawab, kerjasama Tatabahasa: Ayat tunggal |
Langkah 4 (15 minit) | Pemerhatian pembentangan murid. | Pentaksiran: Penilaian berdasarkan aktiviti yang dijalankan | Pemerhatian ENT: Kemahiran Berfikir, intrapersonal |
Borang pengurusan grafik | Pengayaan 1. Melengkapkan peta minda yang disediakan. (lembaran kerja 1) | EMK: Inovasi BBB: Lembaran kerja ENT: Intrapersonal, kontekstual | |
Padanan ayat | Pemulihan 1. Memadankan ayat dengan gambar. 2. Tanda jawapan yang betul. (lembaran kerja 2) | ||
Penutup (5 minit) | 1. Penutup kognitif; 2. Penutup sosial | 1. Murid diingatkan mengenai cara menjauhkan diri daripada penyakit demam denggi. 2. Murid diminta memberi pendapat mengenai perkara yang harus dilakukan oleh masyarakat untuk menghapuskan aedes. | Nilai: bertanggungja-wab ENT: kontekstual EMK: Kreativiti |
Refleksi :
i. Kelemahan:
ii. Kekuatan:
iii. Penambahbaikan:
GAMBAR 1
GAMBAR 2
GAMBAR 3
TAPAK PEMBELAJARAN
No comments:
Post a Comment